Ako cvičiť pred pôrodom?

Zdravotnícku pomôcku Aniball je vhodné začať používať od ukončeného 36. týždňa tehotenstva. Na samotné cvičenie si vyhraďte približne 15 – 30 min. Táto doba je však iba orientačná, každá žena vyžaduje individuálny čas na správne uvoľnenie, cvičenie môže teda prebiehať i dlhšie. Na začiatku cvičenia zaujmite polohu, ktorá Vám najlepšie vyhovuje (v ľahu, na chrbte s mierne pokrčenými kolenami, v kľaku, v ľahu na boku, v stoji, v podrepe,..). Pôrod v polohe, v ktorej sa vaše telo cíti najkomfortnejšie, je spravidla najbezpečnejší.

Zavedenie balóniku

Zaujmite polohu, ktorú ste si podľa predchádzajúceho odstavca vybrali. Zostaňte kľudná a uvoľnená. Aj behom samotného cvičenia sa snažte zostať uvoľnená, bez kŕčovitého zatínania krčného svalstva, paží, rúk a sedacích svalov. Schopnosť zostať kľudná a uvoľnená, (nielen v priebehu nasledujúceho prípravného cvičenia, ale aj behom pôrodu) významne pozitívne ovplyvní celý proces vypudzovania.

Silikónový balónik pred zavedení môžete na 1-2 stlačenia pumpičky nafúknuť, aby balónik získal určitý odpor. Je tiež možné zaviesť balónik úplne vyfúknutý. Pre komfortné a bezpečné zavedenie odporúčame zvlhčiť povrch balónika, a to výhradne pomocou lubrikantov na vodnej báze, určených k vnútornému použitiu (viď Pokyny k používaniu). Teraz uchopte balónik za plastový kŕčok a zaveďte ho väčšou zaoblenou časťou dovnútra do pošvy.

Balónik už máte bezpečne zavedený vnútri pošvy a pokiaľ nevyvoláva bolesť, či iné nepríjemné pocity, môžete začať s jeho nafukovaním. K nafukovaniu slúži pumpička s ventilom na konci hadičky. V priebehu nafukovania dochádza k zväčšovaniu balónika, k narastaniu tlaku vo vnútri pošvy ( tento tlak je vyvolaný opieraním balónika o stenu pošvy, preťažením okolitej svaloviny a pôsobením na oblasť vašej hrádze). Podobný tlak ucítite tiež behom pôrodu. Ako moc balónik nafúknete je opäť veľmi individuálne. Pri prvom cvičení však buďte opatrná a zvoľte maximálne 5 stlačení nafúknutia (myslené dohromady vrátane stlačení, ktoré ste spravila pred zavedením). Pri ďalších cvičeniach môžete počet stlačení postupne navyšovať, vždy však s rešpektom k vlastnému telu a nikdy nie cez bolesť. Kedykoľvek sa vám bude zdať veľkosť balónika veľká a nepríjemná, môžete balónik pomocou ventilu popustiť a zmenšiť tak jeho objem.

Postup pri cvičení

Zostaňte v polohe, ktorú ste s pre cvičenie vybrali.

  1. Vedomá kontrola nad pohybom

V priebehu prvého cvičenia sa naučte získať kontrolu nad pohybom balónika vnútri vašej pošvy. Je tu nutná dávka vedomého sústredenia a koncentrácie na svoje telo. Balónik sa totiž v závislosti na aktivite svalov vášho panvového dna môže vnútri pošvy pohybovať a to smerom von z pošvy alebo naopak, hlbšie dovnútra. Pokiaľ svaly panvového dna aktívne stiahnete, balónik sa zanorí hlbšie. Naopak, pokiaľ zvládnete tieto svaly vedome uvoľniť a povoliť, dostane balónik príležitosť posunúť sa smerom von, bližšie k pošvovému vchodu. Tréning kontrolovaného pohybu smerom von z pošvy budete potrebovať práve pre prípravu na nadchádzajúci pôrod.

Môžete si teraz túto vedomú kontrolu vyskúšať. Pokúste sa s výdychom balónik stiahnuť pomocou svalov panvového dna a vnímajte jeho pohyb ( teraz by sa mal posúvať dovnútra, hlbšie do pošvy).  Potom s nádychom svaly uvoľnite (vnímajte, ako sa balónik posúva smerom von z pošvy). Dôležité je, aby ste získali nad týmito pohybmi kontrolu a uvedomili si, že iba uvoľnené panvové svalstvo dovolí balónika (rovnako ako dieťaťu), posun pôrodnými cestami nižšie smerom von. Cieľom tohto cvičenia nie je zatiaľ balónik vypudiť úplne von z pošvy. Celý postup vtiahnutia balónika a jeho posun dole opakujte desať krát.

  1. Vypudenie balónika

Opäť sa uvoľnite a prejdite postupne k vypudeniu zavedeného balónika. Využite to, čo ste sa naučili v predchádzajúcom cvičení. S nádychom teda uvoľnite svaly vášho panvového dna a predstavujte si, ako balónik vychádza von z tela bez násilného tlačenia .Cieľom cvičenia je vypudiť balónik iba za pomoci dychu (presnejšie nádychu) a vedomej relaxácie panvových svalov.

Pri výdychu sa snažte balónik iba udržať v pozícii, v akej sa ocitol vo fáze nádychu a nevťahujte ho späť hlbšie do pošvy. S ďalším nádychom uvoľnite vaše panvové dno a posuňte balónik opäť o niečo nižšie. Teraz už balónik kontrolovane vypudzujete, až postupne dôjde k miernemu napätiu hrádze a zavedený balónik vyjde von z pošvy. Balónik by z pošvy nemal vykĺznuť príliš rýchlo, preto ho radšej pridržujte za plastový kŕčok (ako pri zavádzaní). Rýchle vykĺznutie znamená stratu kontroly a mohlo by dôjsť k poraneniu. Aj vaše bábätko bude v priebehu pôrodu pridržované, preto sa nehanbite si tiež Aniball pridržať.  Tlak, ktorý v priebehu celého procesu vypudzovania vytvárate, by mal vychádzať iba z oblasti panvového dna a nie z vašej hlavy. Zatínanie krku, ramien, rúk, rovnako ako vťahovanie brucha a sťahovanie sedacích svalov nie je žiadúce a znamená nesprávnu funkciu svalov panvového dna pri procese vypudzovania. V takom prípade je veľmi dobré že ste začali s cvičením a získali možnosť sa na pôrod lepšie pripraviť.

3.Zväčšovanie balónika

Začali ste cvičiť po ukončení 36. týždňa tehotenstva a s každým ďalším dňom cvičenia sa blížite k termínu vášho pôrodu. Je teda vhodné zvykať si postupne na vypudzovanie väčšieho obvodu balónika, ktorý by sa mal blížiť rozmerom hlavičky vášho dieťaťa. Avšak pozor! Nie je nutné zväčšovať veľkosť balónika za každú cenu. Pokiaľ sa zväčšovania obávate, nemáte z toho dobý pocit a vyhovuje vám aktuálna menšia veľkosť, nič sa nedeje a nie je žiadny dôvod nútiť sa do väčších rozmerov. Aj vedomá kontrola nad pohybom balónika vo vnútri pošvy, zvykanie pôrodných ciest na budúci príchod dieťaťa je úspech a vy môžete byť spokojná s vašou svedomitou prípravou.  Rovnako tak v prípade, že vypudzovanie väčšieho rozmeru balónika prináša veľkú bolesť, či dokonca cítite možnosť poranenia okolitých tkanív. Aj v takom prípade nie je dôvod balónik zväčšovať za každú cenu. Držte sa pravidla, že budete cvičiť vždy s takým rozmerom, ktorý je pre vaše telo aj pre vašu psychiku znesiteľný a relatívne príjemný.  Nikdy sa nepremáhajte, nevystavujte vaše telo bolesti a zraneniu. Neporovnávajte sa s inými mamičkami, ktoré môžu byť v rovnako pokročilom štádiu tehotenstva. Každá z nás sme jedinečná a naše telá môžu mať v rovnakú dobu rozdielnu hladinu hormónov, nutných pre uvoľnenie pôrodných ciest a prípravu tkanív.

Pre prípadnú kontrolu veľkosti obvodu balónika môžete použiť priložený meter. Avšak ako bolo vyššie uvedené, čísla nie sú vašim cieľom! Cieľom je zdravá, kľudná a pripravená matka, ktorá vie ovládať panvové dno tak, aby zaistila dieťaťu jednoduchší priechod s minimálnym poranením vlastného tela.