Svaly panvového dna

Svaly panvového dna hrajú dôležitú rolu v živote každej ženy a majú zásadný vplyv na zdravie. Sú však ukryté hlboko vnútri tela. Väčšina žien si nie je vedomá ich existencie, a preto im nevenuje dostatočnú pozornosť. Najčastejšie si ich uvedomujeme napr. v období pred menštruáciou a v čase ovulácie. O túto oblasť sa často začíname zaujímať až počas tehotenstva, pretože práve v tomto období sa ozývajú prvé problémy – z hormonálnych dôvodov sa panvové dno začne uvoľňovať, pripravovať na pôrod a objavujú sa bolesti chrbta spojené so zmenou ťažiska tela.

Práve tehotenstvo a pôrod sú veľkou výzvou pre svaly panvového dna, preto stojí za to venovať sa ich precvičovaniu, a predísť tak ich ochabnutiu.

Čo sú svaly panvového dna a na čo slúžia?

Panvové dno je skupina väzov, svalov a tkanív. Sú podporným aparátom pre močovú rúru, močový mechúr, maternicu a konečník. Uzatvárajú našu panvu zospodu, a tvoria tak akúsi „pružnú svalovú misu“.

Svaly panvového dna panvové dno

Svaly sa nachádzajú v 3 vrstvách:

  • najhlbšia (medzi lonovou sponou kostrče)
  • prostredná (vedie medzi sedacími hrboľmi)
  • povrchovú vrstvu tvoria zvierače

Na dobré fungovanie panvového dna je nutné pracovať so všetkými tromi vrstvami!

Panvové dno nie je len mechanickým ťažiskom ľudského tela, ale aj najcitlivejším emočným barometrom v tele ženy. Tieto svaly sú taktiež zodpovedné za správne držanie tela, odtok venóznej krvi z nôh aj za hlbšie pravidelné dýchanie. Ich dobrý stav má významný vplyv na celkový priebeh pôrodu. Uľahčuje vypudzovanie hlavičky dieťaťa, a tým prispieva aj ku skráteniu 2. pôrodnej doby. Obmedzuje možné problémy s inkontinenciou a v období klimaktéria znižuje riziko poklesu alebo vyvrátenia panvových orgánov. Od ich dobrej kondície závisí tiež schopnosť prežívať orgazmus.

 

Panvové dno v tehotenstvetěhotná aniball

Svaly panvového dna hrajú v tomto období významnú rolu. Od ich pružnosti a flexibility
závisí udržanie maternice v správnej pozícii, pretože maternica naberá hmotnosť spolu s rastúcim dieťaťom, a tým aj zvyšuje tlak na panvové dno. Sila a výdrž týchto svalov je podrobená niekoľko mesiacov veľkej skúške. Keď sa dieťa dostáva pri pôrode na svet, panvové dno sa musí efektívne roztiahnuť. Aby svaly a väzy vydržali taký nápor, telo ich na to hormonálne pripravuje. Cvičením a uvedomovaním si svalov panvového dna môžeme tento prirodzený proces vhodne podporiť.

Na tento účel skvele poslúži zdravotnícka pomôcka Aniball. Vďaka cvičeniu s Aniballom zistíte, kde sa nachádzajú a ako fungujú svaly panvového dna. Zároveň vám toto cvičenie pomôže tieto svaly uvoľniť, čo je pred pôrodom zásadné. Pokiaľ je panvové dno stiahnuté, má bábätko oveľa ťažší príchod na svet.Po pôrode potom zostáva mnohým ženám panvové dno dlho ochabnuté, často sa tiež problematicky vracajú k svojmu sexuálnemu životu.

Viac informácií o cvičení v tehotenstve tu.

Prejavy inkontinencie:

  • únik moču pri zdvíhaní bremien, pri kýchnutí, kašli, skákaní na trampolíne
  • budenie sa zo spánku kvôli potrebe vyprázdniť sa
  • nepredvídateľný únik moču, napr. pri strese alebo počas spánku
  • neschopnosť zadržať prúd moču pomocou stiahnutia zvierača
    Pozor: Urobte iba jednu skúšku – nikdy neposilňujte zvierače pri močení.

Poznámka: K úniku moču dochádza často hlavne večer, keď sú svaly panvového dna po celom dni už unavené.

 

Každodenná starostlivosť o panvové dno a odporúčania:

  • nikdy nezadržiavajte prúd moču, pokiaľ to nie je nutné
  • nevyprázdňujte sa tzv. „preventívne, do rezervy“ pred odchodom z domu, pokiaľ necítite skutočnú potrebu
  • neobmedzujte pitie – mali by ste vypiť 2 litre tekutín denne (alebo podľa potreby)
  • nevytláčajte moč, nepomáhajte pri jeho prechode, nechajte ho slobodne plynúť až do konca
  • vyvarujte sa zdvíhania ťažkých predmetov
  • vyvarujte sa častého nosenia vysokých podpätkov
  • precvičujte svaly panvového dna aspoň raz denne

 Cvičenie na spevnenie svalov PD cvičenia nájdete tu.